یکی از رسالت های
مهم دانشکده پرستاری و مامایی تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد می باشد. در طول
مدت تحصیل، دانشجویان نه تنها بایستی دانش کافی در زمینه سلامت، بیماری و چگونگی
اداره بیمار پیدا کنند بلکه باید توانایی کافی در زمینه تمام مهارتها را نیز کسب
نمایند. با ایجاد مرکز آموزشی مهارتهای بالینی این
امکان فراهم گردید تا با رشد تکنولوژی آموزشی، شرایط مناسب تری برای آموزش مهارتهای
بالینی فراهم شود. مرکز آموزش مهارتهای بالینی بعنوان پلی بین کلاسهای تئوری و عرصه
بالینی عمل می کند و محیطی ایمن برای تدریس و فراگیری مهارتهای بالینی و ارتباطی
با هدف همکاری و آموزش بین بخشی، ارتقاء کیفیت مراقبت از بیماران می باشد همچنین یادگیری مهارتها در محیطی شبیه محیط بالین،
خالی از استرس و لذت بخش برای دانشجویان می باشد و با ارزیابی استراتژیهای جدید آموزشی
و ارزشیابی OSCE فراگیری مستقل را در دانشجویان ترویج
داده می شود. پروژه بازسازی و تجهیز مرکز مهارت های بالینی دانشکده
پرستاری و مامایی شهرکرد در تابستان 1397 آغاز گردید و در طراحی جدید برای
دانشجویان رشته های پرستاری ، مامایی و اتاق عمل این دانشکده فضای آموزشی مناسب و
مجهز به مانکن ها ، مولاژ های هوشمند و تجهیزات به روز جهت آموزش و تمرین اصول
اولیه ی خدمات درمانی و نیز پروسیجر های متنوع زیر نظر اساتید مجرب فراهم گردید .
لازم به ذکر است که دانشجویان سایر دانشکده ها از جمله رشته های پزشکی ، هوشبری و
رادیولوژی و بهداشت نیز از طریق هماهنگی بین معاونت آموزشی دانشکده ها از امکانات
آموزشی و اساتید این مرکز جهت مهارت های بالینی مرتبط با رشته های خود بهره می گیرند
. واحد های مختلف این مرکز عبارتند از : بررسی وضعیت سلامت ، تزریقات ، پانسمان و سوچور
، انواع بانداژ و آتل بندی ، اکسیژن تراپی و ساکشن و تراکئوستومی ، احیای نوزاد و
کودک ، احیای بزرگسال ، سونداژ مثانه ، سونداژ معده و تنقیه ، Treatment ، خانه بهداشت ، اطفال ،
کلینیک زنان ، اتاق زایمان ، اتاق عمل و ریکاوری .
سونداژ مثانه
در این ایستگاه دانشجو با اختلالات مربوط به سیستم ادراری و
مهارت های لازم جهت تعبیه سوند ادراری با رعایت نکات استریل، تخلیه ی ادرار ، شستشوی
مثانه ، اندازه گیری حجم برون ده ادراری و نیز سایر اختلالات مربوط به این دستگاه
از جمله وجود موارد غیر طبیعی نظیر خون در ادرار و توجهات پرستاری مرتبط با آن
آشنا می گردد .
سونداژ معده ( NGT ) و تنقیه (
انماء )
در این ایستگاه دانشجو مهارت های مرتبط با اختلالات دستگاه
گوارش و اصول صحیح تعبیه ی لوله بینی- معده ای یا لوله دهانی- معده ای ، همچنین
موارد کاربرد NGT نظیر : تغذیه بیمار
و کنترل I&O ، مسمومیت
دارویی ، شستشوی معده و ...... آشنا میگردد. همچنین مهارت های لازم را در خصوص
شستشوی روده با اهداف درمانی یا تشخیصی از طریق لوله گذاری رکتال فرا می گیرد .
Treatment
در این ایستگاه دانشجو با کلیه ی اشکال دارویی از قبیل
داروهای خوراکی ، وریدی ، موضعی ، قطره و ... و نحوه ی صحیح تجویز و نگه داری آن
ها و نیز نحوه ی نگهداری واکسن ها و رعایت زنجیره ی سرد واکسیناسیون آشنا می گردد
.
خانه بهداشت
در این ایستگاه دانشجو با مهارت مربوط به مراقبت از گروه
های مختلف آسیب پذیر از جمله پایش رشد و تکامل کودکان و مراقبت از مادران باردار ،
سالمندان و میانسالان و.... ، خدمات مربوط به واکسیناسیون و بیماریابی و همچنین
بهداشت محیط آشنا می گردد .
کودکان
در این ایستگاه دانشجو با معاینات مربوط به کودک سالم و
افتراق آن از کودک بیمار ، خدمات درمانی مرتبط با آن نظیر مایع درمانی و اصلاح
اختلالات الکترولیتی ، تنظیم دوز داروهای خوراکی و وریدی و نحوه صحیح مراقبت از
کودک آشنا می گردد .
کلینیک زنان
در این ایستگاه با توجه به اهمیت سلامت زنان در ارتقاء شاخص
های بهداشتی جامعه ، دانشجو مهارت های لازم در خصوص مراقبت از مادران باردار ، خدمات
تنظیم خانواده و نیز غربالگری سرطان های شایع زنان از جمله سرطان برست و سرویکس با
استفاده از مانکن و مولاژ های موجود را فرا می گیرد .
اتاق زایمان
در این ایستگاه دانشجو مهارت های لازم در خصوص مراحل انجام
زایمان طبیعی و مراقبت های حین زایمان تا بعد از زایمان و شیر دهی نوزاد ، معاینات
اولیه ی بدو تولد و مراقبت های مربوط به بند ناف نوزاد ، تزریق ویتامین K
و تنظیم حرارت همچنین مراقبت از زردی نوزادی و نحوه ی استفاده از دستگاه فتوتراپی
را می آموزد .
اتاق عمل
در این ایستگاه دانشجویان با محیط اتاق عمل ، روش های کنترل
عفونت و استریلیزاسیون و نحوه ی بسته بندی ست ها و پک ها ( گان ، شان
و پرپ و درپ و... ) آشنا میشود ، همچنین با ست های مختلف جراحی موجود در بخش که
شامل 21 ست جراحی کوچک و بزرگ میباشد آشنا میگردد و نحوه ی استفاده از ابزار های
جراحی و دستگاه های بیهوشی ، ونتیلاتور و ....... را فرا می گیرد .
ریکاوری یا اتاق بهبودی
در این ایستگاه دانشجو مهارت های مربوط به مراقبت از بیمار
منتقل شده از اتاق عمل را تا قبل از تحویل به بخش و اطمینان از سطح هوشیاری و نبود
عوارض بعد از عمل فرا می گیرد .
اسکراب
در این بخش که شبیه ساز شده ی اسکراب موجود در اتاق عمل می
باشد ، دانشجو نحوه ی صحیح شستن دست ها به روش جراحی با استفاده از بتادین قهوه ای و پوشیدن گان و
دستکش استریل را فرا می گیرد .
بررسی وضعیت سلامت
در این ایستگاه دانشجو با ارگان های مختلف بدن آشنا شده و مهارت
های لازم در خصوص معاینات فیزیکی و تشخیص حالات طبیعی و غیر طبیعی هر عضو بدن را
فرا می گیرد و نحوه ی استفاده از تجهیزاتی مانند گلوکومتر(دستگاه اندازه گیری
قندخون) - دیاپازون (جهت تست شنوایی) – اتوسکوپ ( معاینه گوش) و افتالموسکوپ( معاینات چشم) و.... را می آموزد.
تزریقات
در این ایستگاه دانشجو مهارت لازم جهت انجام انواع تزریقات
زیرجلدی ، داخل جلدی ، عضلانی و وریدی را با استفاده از تجهیزاتی نظیرسرنگ، آنژیوکت و اسکالپ
وین در رنگ ها و سایزهای مختلف فراگرفته ، همچنین اصول تنظیم قطرات با استفاده از
ست سرم و میکروست و نحوه خونگیری و مایع درمانی را با رعایت اصول صحیح می آموزد .
پانسمان و سوچور ، بانداژ وآتل بندی
در این ایستگاه دانشجو مهارت مربوط به بررسی و ارزیابی
انواع آسیب های ناشی از سوانح و تروما را فرا گرفته و با نحوه ی مراقبت از عضو
آسیب دیده با استفاده از انواع پانسمان ، سوچور ، آتل بندی با استفاده از آتل های بادی و فلزی و
اصول صحیح گچ گیری و انواع بانداژ ها در اعضای مختلف بدن آشنا میگردد.
اکسیژن تراپی و ساکشن و مراقبت از تراکئوستومی
در این ایستگاه دانشجو با روش های مختلف اکسیژن تراپی و اصول
صحیح ساکشن ترشحات حلق و بینی ، داخل تراکئوستومی و راههای هوایی آشنا شده و مهارت
استفاده از تجهیزاتی نظیر دستگاه ساکشن ، کپسول اکسیژن و انواع ماسک های اکسیژن
رسانی (ماسک ساده ، ماسک ونچوری، ماسک ذخیره ی هوای بازدمی ) وAir way و.... فرا می
گیرد .
CPR کودکان و نوزادان
در این ایستگاه دانشجو نحوه ی مراقبت از کودک نیازمند احیای
قلبی و ریوی را با استفاده از مانکن و مولاژهای هوشمند فرا گرفته و با نحوه ی صحیح
انتوباسیون و ماساژ قلبی نوزاد آشنا می گردد ، همچنین اصول مراقبت از نوزادان نارس
و نیازمند توجهات ویژه و نحوه ی کار با دستگاه انکوباتور را می آموزد.
CPR
بزرگسال
در این ایستگاه دانشجو با روش های احیای قلبی وریوی در
بزرگسالان با استفاده از مولاژهای هوشمند درسطح پایه (BLS) و پیشرفته (ALS) آشنا شده ،
همچنین با کاربرد صحیح دستگاه های DC شوک ، مانیتورینگ ، پالس اکسی متری ، استفاده صحیح از آمبوبگ ، روش
های بازکردن راه هوایی ، انتوباسیون و تأمین اکسیژن آشنا می گردد.
*شیوه آموزش در
مرکز
ابتدا دانشجویان به گروههای کوچک تقسیم
شده سپس مربی مراحل انجام کار و نحوه اجرای مهارت را آموزش می دهد و بعد از آن
دانشجویان مهارت را تحت نظارت مربی مربوط انجام می دهند.
اهداف این مرکز:
*هدف اصلی مرکز شبیه سازی یک محیط
بالینی است.
* کاهش فاصله بین تئوری و بالین
* ارتقاء مهارتهای بالینی و ارتباطی
دانشجو در محیط آرام و کنترل شده
* ارتقاء مهارتهای تفکر انتقادی و کار
گروهی
* ایجاد فرصت هایی برای یادگیری مستقل و
مداوم
* کاهش استرس دانشجو در یادگیری مهارتها
* افزایش انگیزه در دانشجویان
* ارتقاء شیوه های ارزشیابی
* انجام پژوهش ها مرتبط با یادگیری
مهارتها
* انجام پژوهش ها در ارتباط با ساخت
وسایل
امکانات آموزشی:
این مرکز جهت آموزش مهارتهای پرستاری ،
مامایی، اطفال، اتاق عمل، معاینات فیزیکی، کمکهای اولیه، بخش ویژه تجهیز شده است و
مجهز به دستگاههای الکتروشوک، الکتروکاردیوگرام، فشارسنج ها و ترمومترهای
الکترونیکی، گلوکومتر و قلم انسولین، و سیمیلاتورهای آموزشی
پیشرفته مثل معاینات فیزیکی قلب، ریه، شکم ، لوله گذاری، CPR،
سونداژ، مراحل زایمان و ... می باشد.
فعالیتهای ارائه
شده در این مرکز:
*مهارتهای عملی پرستاری
* اصول و فنون مامایی
* آموزش مهارتهای بالینی دانشجویان
پزشکی
* تمرین مهارتهای بالینی
* ارزشیابی دانشجویان در اجرای مهارتهای
بالینی بصورت آسکی
* برگزاری کارگاه های آموزشی برای
کارکنان پرستاری و سایر کارکنان بهداشتی
مقررات و منشور اخلاقی مرکز
|